מהו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי או מה זה CBT ?

הסבר כללי

CBT הינו גישת טיפול פסיכולוגית קצרת מועד, ממוקדת בעיה ומכוונת מטרות!

בין כל הגישות הפסיכולוגיות הקיימות כיום, תופסת לה הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית מקום של כבוד. המון מטפלים (פסיכיאטרים, עו"סים ופסיכולוגים) משתמשים בגישה זו יותר ויותר על מנת לעזור ולהיטיב עם מטופליהם.

CBT הוא שילוב של שתי אסכולות בפסיכולוגיה המודרנית.

הקוגניטיבית– ההתערבות נעשית ע"י זיהוי של דפוסי חשיבה שליליים ולא רציונאליים, והחלפתם בדפוסי חשיבה חיוביים, אופטימיים ורציונאליים.

ההתנהגותית- ההתערבות היא ע"י למידה והתניה לטובת הכחדה של התנהגויות לא רצויות, או לחילופין לצורך לפתירה של התנהגות מונעת ממצבים בעייתיים, וכמובן הקנייה של התנהגות רצויה.

טיפול זה נועד להפחית מצוקות נפשיות כגון: פוביות (פחדים אקוטיים), חרדות (חרדה חברתית, חרדה כללית, חרדה ספציפית), הפרעות למיניהן (הפרעת התנהגות ותוקפנות, הפרעות אכילה ושינה, הפרעה פוסט-טראומטית, הפרעת קשב וריכוז והפרעה טורדנית-כפייתית), הרטבות לילה, דיכאון ועוד.

הטיפול הינו טיפול  ממוקד בעיה, מכוון מטרות וקצר מועד הנע בין 12-20 מפגשים (כשחלקם מוקדשים להנחיית הורים, אם מדובר בטיפול בילד) ונמשך כשלושה עד חמישה חודשים.

בטיפול מאבחנים את הפתולוגיה (הבעיה) ע"פ קריטריונים מדידים, וכך גם מודדים את הצלחת הטיפול לפי השינוי החל במדדים אלה במהלך הטיפול. הדגש בCBT הוא על התנהגותו, מחשבותיו, רגשותיו ואמונותיו של המטופל, ומטבע הדברים המטופל שותף פעיל בתהליך הטיפול.

תנאי בסיסי להצלחת הטיפול הינו הברית הטיפולית מטופל-מטפל- קשר המבוסס על אמון וכימיה אשר בלעדיהם אין טיפול!

בטיפול עצמו נחקור יחד את תפיסות ואמונות המטופל ביחס לעצמו, לעולם, לחברה ולעתיד. נבדוק מהם הרגשות הדומיננטיים בחייו, וניווכח כיצד התפיסות קשורות לרגשות, וההיפך. ניתן כמובן התייחסות משמעותית לדפוסי התנהגות של המטופל, ונבחן מהו השינוי הרצוי המיוחל. בתחילת הטיפול נערוך ניטור של המצב כיום, נקבע מהי מטרת הטיפול במונחים התנהגותיים ועל-פיה נבנה את תכנית הטיפול.

CBT בילדים והדרכות הורים

כל האמור לגבי טיפול במבוגרים נכון גם לטיפול בילדים, אך כאשר מדברים על טיפול בילדים, שבחלק מן המקרים הינו בבחינת "טיפול כפוי" יש לתת את הדעת לכך. גם כאשר הילד רוצה בטיפול, לא הוא זה שפונה, אלא ההורים.

הדברים הבאים מאוד לא "פוליטיקלי קורקט", אך חשוב לנפץ תפיסה לגבי טיפול בילדים: אין דבר כזה טיפול בילדים!! יש טיפול בילדים בקונספט משפחתי! ההורים חייבים להיות חלק בלתי נפרד מהטיפול בילד. טיפול בילד ללא מעורבות והדרכה הורית, הינה בבחינת "פול גז בניוטרל". הילד אינו יחידה עצמאית שפונה לטיפול בעקבות בעיה מסוימת. ההורים/ המסגרת החינוכית הם אלה שאמורים להכתיב את גבולות המותר והאפשר לילד, והבעיה לרוב מתחילה ומתפתחת שם, ובוודאי שם גם נמצא הפתרון לבעיה. זה לא אומר שלא יהיו מפגשים ישירים עם הילד, אך ללא מעורבות הורית ונכונות מצידם ליטול חלק פעיל בטיפול, אפקטיביות הטיפול מוטלת בספק. אגב, ההיפך כן! כאשר הילד נמצא בהתנגדות גדולה ומסרב לשתף פעולה, אך ההורים נכונים להגיע להדרכה, יש סיכוי טוב לפתרון הבעיה אצל הילד דרך ההורים.

ככלל, האוטופיה ב-CBT היא להפוך את האדם למטפל של עצמו, ואת ההורים למטפלים של ילדיהם.

יעילות הגישה

שיפור מהיר- תוך פרק זמן של כ-12 שבועות, המטופל חש בהקלה משמעותית בסימפטומים.

הבנה- המטופל שותף מלא בתהליך הטיפולי ומבין סכמות חשיבה ואופני התנהגות בעייתיים. המטופל לומד לשלוט על נקודות התורפה שלו, ומונע מעצמו סבל והישנות הבעיה.

לקיחת אחריות- הכול תלוי בנו!! המטופל לומד לקחת אחריות על עצמו, לא לתלות את בעיותיו/ אושרו בגורמים חיצוניים.

מניעה לאורך זמן- הטיפול אינו רק בסימפטומים. בCBT יורדים לשורשי הבעיה, להבין מה הסיבות שגרמו לה להופיע, וגודעים את הבעיה מהשורש.

הטיפול מועיל לכל תופעות הלוואי של החיים המודרניים. החל מהתרגזויות קטנות, גירושין, מוות, כישלון, חוסר ביטחון עצמי, עצבנות, רגשי אשמה וכלה בדיכאון קליני והתמוטטות רגשית.

עקרונות הגישה

3 עקרונות השיטה הקוגניטיבית:

1. כל מצב רוח נוצר ע"י מחשבה!! אין המציאות גורמת את מצב הרוח, אלא הפירוש שאנחנו נותנים למציאות גורמת את מצב הרוח!

2. מחשבות שליליות יובילו בהכרח למצב רוח שלילי.

3. מחשבות שליליות מכילות תמיד עיוותי/ טעויות חשיבה, וברגע שבוחנים את המחשבות האוטומטיות שעולות במוחנו, אותן מחשבות שליליות מעוותות, אינן עומדות במבחן המציאות.

הווה אומר: עיוותי חשיבה המה הגורמים העיקריים והישירים למצבי רוח שלילים!

עקרונות הגישה ההתנהגותית:

כל התנהגות בלתי מסתגלת, קרי: הימנעות ממצבים שעלולים להיות בעייתיים (פאסיביות) או התנהגות לא רצויה של המטופל (אקטיביות) נוצרת ע"י קשר בין גירוי ותגובה או בין גירוי אחד למשנהו, וניתנת לשינוי ע"י תהליכי למידה והתניות אופרנטיות על-ידי טכניקות כמו הקהיה שיטתית, מתן חיזוקים, חשיפה בדמיון ובמציאות ועוד.

השילוב של שתי הגישות הוא שילוב מנצח, שכן תהליכי חשיבה משפיעים על רגשותינו והתנהגותנו, וההתנהגות ראויה מוכיחה לנו ש"השמיים לא נפלו" ואפשר אחרת.

עקרונות הטיפול

עיקרון מס' 1: CBT מבוסס על המשגה אינדיבידואלית- כל מקרה לגופו! בעיית דיכאון, חרדה או הפרעת התנהגות אינה דומה מאדם לאדם, ואם כי התסמינים לאבחנה שווים אצל כולם, עדיין לכל מטופל סיפור חיים משלו. ההתייחסות למטופל נעשית בשלושה רבדים שונים:

א) זיהוי אופני החשיבה וההתנהגויות הנוכחיות שתורמים לשימור הבעיה.

ב) זיהוי ה"זרזים" (טריגרים) שבכוחם לעורר את הבעיה (מה קרה רגע לפני שהילד התפרץ?).

ג) העלאת השערות לגבי אירועים משמעותיים מהעבר שייתכן ויצרו את הבעיה בראשיתה.

עיקרון מס' 2: ברית טיפולית איתנה- למרות טעות נפוצה ואמונה כוזבת ש-CBT הינו טיפול "קר ומרוחק", האמת היא, שללא מיומנויות כגון אמפתיה, אכפתיות, כבוד והערכה בלתי מותנית למטופל, הקשבה פעילה, חום ומקצועיות, קשה מאוד יהיה להניע את המטופל לקראת שינוי.

עיקרון מס' 3: דגש על שיתוף פעולה ו"עבודת צוות"- המטפל הינו אמנם מומחה, אך הוא מומחה תוכן. המטופל הינו מומחה לעצמו! כל החלטה  שנעשית בטיפול, נעשית בהסכמה. תדירות הפגישות, מטרת הטיפול, מטרת כל פגישה, משימות הבית וכו'. מטפל שלא יהיה קשוב לרצון המטופל עלול לאבד אותו. המטפל משתף את המטופל באבחנה שלו, בדרך הטיפול בבעיה זו (הסבר פסיכו-חינוכי), וכיצד ניתן לעבוד על מנת להביא לרווחה פסיכולוגית עבור המטופל. הכול נעשה בשקיפות מלאה.

עיקרון מס' 4: CBT הינו טיפול ממוקד מטרה ומתמקד בפתרון בעיות- כבר בפגישות הראשונות המטופל מתבקש לבנות היררכיה של בעיות שבגינן הגיע לטיפול. בהדרכת המטפל מחליטים יחד ממה מתחילים, ומגדירים מטרה טיפולית במונחים התנהגותיים, ואשר הן בשליטת המטופל. מטופל שסובל מבדידות חברתית, המטרה אינה יכולה להיות "להיות חברותי- לצאת לבלות עם 2-3 חברים חדשים", שכן זו מטרה שאיננה ניתנת לכימות ומדידה, או אינה רק בשליטתו. לעומת זאת- "ליזום חברויות חדשות, להציע ל2-3 חברים חדשים בילוי משותף"- זו מטרה שניתן לבדוק האם הושגה והיא בשליטתו.

עיקרון מס' 5: דגש על ההווה- למרות האמור לעיל לגבי השערות התפתחות הבעיה, מיקוד הטיפול יהיה בגורמים המשמרים כיום את הבעיה! מיקוד הטיפול הוא ב"כאן ועכשיו" ולא בחקירה של העבר.

בשני מקרים בלבד אנו נפנה את תשומת ליבנו לאירועי העבר:

א) כאשר המטופל מבקש מפורשות לעשות זאת, ולולי נענה לבקשתו זה יסכן את ה"ברית הטיפולית".

ב) כאשר המטופל "תקוע" באורח מחשבה לקוי, ורק אם יבין, לאור אירועי הילדות, כיצד נוצרו בו אמונות שליליות אלו, יצליח להשתחרר מהן, או אז הדבר עשוי לסייע לרווחתו האישית כיום.

עיקרון מס' 6: CBT נועד לחנך וללמד את המטופל להיות המטפל של עצמו (או ללמד הורים להיות המטפלים של ילדיהם), לשים דגש על מניעה והישנות של הבעיה- המטופל מקבל הסבר פסיכולוגי אודות הבעיה ממנה הוא סובל וכיצד ניתן לטפל בבעיה. הסבר זה הנקרא הסבר פסיכו-חינוכי, והינו רכיב קריטי במהלך הטיפול ותורם רבות כבר בתחילתו לרווחת המטופל. עצם הלמידה של המטופל אודות ההפרעה תעזור לו בעתיד לטפל בעצמו ו/או למנוע הישנות של הבעיה.

עיקרון מס' 7: מטלות הבית- השינוי המיוחל אינו יתאפשר על-ידי שיחות בנות שעה אחת לשבוע. אחת הסיבות שCBT נמצא יעיל, היא מפני שהמטופל נמצא בטיפול 24/7. כמעט בכל מפגש המטופל יוצא עם מטלה על מנת ליישם את הדברים שלמד ותרגל בחדר עם המטפל. המטופל ערני לעצמו, מחפש כיצד ליישם את הדברים ומתרגל אותם עד לפגישה הבאה. עצם העובדה שהוא עורך "ניטור עצמי" כבר בכוחה להפחית בתסמינים ולאפשר הקלה מסוימת.

עיקרון מס' 8: הטיפול שואף להיות מוגבל בזמן- מטופלים רבים שמגיעים עם הפרעות חרדה, דיכאון וכדו' מסוגלים להביא לעצמם הקלה בתסמינים תוך 12-20 פגישות. יחד עם זאת, ישנם מטופלים שזקוקים לטיפולים ארוכי טווח, וטיפול אחזקתי. הדבר תלוי במורכבות הבעיה, ביכולות וכוחות המטופל לעבוד עם עצמו. פעמים שבעיית התנהגות "קטנה" (שנפתרת באמת ע"י מספר פגישות) מתגלית כמשהו עמוק ומהותי יותר הדורש התייחסות ארוכת טווח יחסית. עדיין במושגים של טיפולים פסיכולוגים CBT נחשב לטיפול קצר-מועד.

עיקרון מס' 9: פגישות מובנות- תהיה האבחנה של המטופל אשר תהיה, עדיין נשאף שהפגישות יהיו על-פי סדר מובנה. שמירה על סדר מסוים והבנה באיזה שלב טיפולי נמצאים כעת, תבטיח את מקסימום היעילות שהטיפול יכול להציע, תפחית מהלחץ בו שרוי המטופל, ותביא לשיתוף פעולה מרבי מצדו.

מבנה כל פגישה מורכב משלושה חלקים:

א) מבוא- בדיקת מצ"ר, סקירה קצרה של אירועי השבוע שחלף, וקביעה משותפת על מה עובדים היום.

ב) אמצע- סקירה של משימות הבית אם ניתנו, שיחה בנוגע לבעיה העומדת על סדר היום, מתן משימות בית חדשות.

ג) סיום- סיכום הפגישה, קבלת משוב.

עיקרון מס' 10: שימוש במגוון טכניקות בכדי להביא להקלה ולרווחה פסיכולוגית (שינוי דרכי חשיבה ומצב הרוח)- לCBT אמנם מגוון רחב של טכניקות קוגניטיביות, רגשיות והתנהגותיות על מנת להביא את המטופל להישגים והמטרות שלו, אך כל מטופל הוא אינדיבידואל ועל המטפל להיות מספיק יצירתי על מנת להתאים לו את הטיפול היעיל ביותר בשבילו. מטופל שמתקשה בעשיית מטלות בית (מצוי מאוד עם ילדים ומתבגרים או אנשים הסובלים מהפרעת אישיות) צריך המטפל להיות יצירתי על מנת להביא את המטופל למצב שכן יעשה את המטלות (שבלעדיהן כאמור לא יהיה כל שינוי). בעבודה עם ילד בחוג כדורסל שהתקשה מאוד בעשיית מטלות הבית כגון "ניטור עצמי" ניתן להפוך את המטלה למשהו חוויתי בדומה ל"אחוזי הצלחה" שנעשה בסטטיסטיקה למשחקי כדורסל: מספר ההוראות של ההורים= זריקות לסל (20 ביום), מספר הפעמים שמילאתי את הוראות ההורים= סלים (7 ביום), אחוזי הצלחה- 35%, מספר הפעמים שמילאתי אחר הוראות ההורים מיד בפעם הראשונה= סל שלשה (3 ביום).